top of page

11.09.2020

משה הומינר, מנהל מרכז סיור ולימוד גלבוע מעיינות

אל דרום הגלבוע, תצפית על הקרב בואדי שובאש ונחל בזק
רקע על המסלול – אזור שהוא הכי פלאי ממגוון רחב של בחינות ולא מוכר בעליל. חלקו הדרומי של רכס הגלבוע יודע להיות בתקופת הפריחה בליל מטורף של צבעים, ריחות ונופים, עליהם מתווסף נחל לא מוכר ויפיפה וסיפורו של הקרב בואדי שובאש[מה1] .
ניתן לעשות מסלול מעגלי, ללא נחל בזק.
נקודת התחלה ואיך מגיעים - מאחורי הישוב החדש מיטל / כפר הגמילה מלכישוע. כשמגיעים לשער של מלכישוע, פשוט ממשיכים ישר ומקיפים את הכפר, פניה ראשונה ימינה, היא לגבעת מטר (בהזדמנות אחרת) ולאחר עוד כ200 מטר מגיעים לפיצול למעלה לבסיס ושמאלה. נפנה שמאלה ולאחר עוד כ150 מטר נגיע לשוקת בטון גדולה ולתחילת המסלול - בצד ימין יש גם מקום לחנות.
נקודת סיום - מכיוון צומת הפונדק- נוסעים כ 3.5 ק"מ ואז יש פניה ימינה/דרומה לכביש עפר טוב. בצומת הראשונה שלו - פונים ימינה ואז ממשיכים ישר - עד ממש לפני ירידה מאוד מאוד תלולה , אפשר לחנות קצת קודם בסופו של המסלול השחור או ממש בקצה הירידה.
סיפור דרך
. אם אתם בעונת הפריחה קחו 5 דקות, ותתקדמו עוד טיפה בשביל הכחול מצד שמאל שלכם תראו שער - תעברו בו ושביל של 50 מטר יקח אתכם לסלע גדול מאוד ומופלא העונה לשם "סלע הרקפות" כשמו כן הוא.
אם לא - מתחילים ללכת בשביל המסומן בשחור - דרומה. מטפסים על הר אבנר ונהנים מתצפיות פנורמיות לכל הכיוונים. מתחילים לרדת לתוך ואדי קטן וגם השביל משתנה למרעול והוא מתחיל לטפס על הפסגה הבאה בשמה המקראי "520". שימו לב שהסימון קצת מטושטש והוא יוצא מהשביל הברור שהלכתם עליו עד עכשיו. כשתגיעו לשיא גובה, אם אתם חובבי בורות מים אז מימינכם יש בור - רק לרדת איו בשיא הזהירות עם חבל וכח ידים מתאים - וכמובן משאירים תמיד אחד מהחבורה בחוץ!!!
המסלול יורד מהפסגה ומקבל תפנית דרומית - אם אתם בעניין קצת לחקור יש פה תצפית יפה מאוד לכיוון מערב על הכפר חרבת אל מוטילה. המסלול ממשיך ומתחיל לרדת די בחדות. זה הזמן רגע לעצור - להסתכל על נחל בזק שנמצא מתחתינו מדרום ולהיזכר בקרב שקרה ממש על השלוחה מולנו בין גדוד 50 של הנחל ובין חוליית מחבלים בתקופת ארץ המרדפים בספטמבר 1968במרדף זה נהרגו מפקד הגדוד משה סטמפל סגנו דורון מנור ו4 חיילים נוספים.
ממשיכים בדרך - השביל יורד בתלילות, בנובמבר, חפשו את החלמוניות - הם אוהבות את החלק הזה…
באמצע הדרך המסלול מתחלף מהסימון השחור שליווה אותנו עד כה ועכשיו הופך לאדום בפתחת הואדי - אם אתם סקרנים - אפשר לרדת לואדי ולראות שרידים על ישוב כנראה בזנטי שנקרא חרבת ביזרה - יש כמה מבנים אחד מהם עגול ולא ברור, בתחתית המצוק שמימינכם - כמה מערות מעניינות.
חזרה לשביל - מטפס על השלוחה, עכשיו שימו לב - אחרי שסיימתם עם השלוחה הראשונה יש ואדי קטנטן שיורד ימינה דרום/מזרחה - אם תרדו ממש כמה מטרים ותלכו לאורך המצוק - תוכלו לראות, בתוך המצוק - הטבע עבד ויצר דמות של פיל עם חדק מרשים - שווה לקחת כמה דקות ולחפש (ולהצטלם כמובן…).
אם יש לכם קמת דימיון ממש פה עם השלוחה יש סלע ענק שקיבל את השם סלע הכלב - דורש דימיון מפותח...
חוזרים לשביל - ממשיכים ללכת עוד כקילומטר ופוגשים שביל ג'יפים מסודר במפגש סימנים שחור / כחול - מולכם מבנה מרשים הנקרא בית הקשתות - שריד לכפר חרבת נר שהיה במורד השלוחה הבאה.
עכשיו יש לנו כמה אופציות - אם הגענו עם רכב אחד והוא למעלה במלכישוע - נפנה שמאלה בשביל הכחול ונעלה בו עד שנגיע חזרה למעלה אל תחילת המסלול.
אם לעומת זאת השארנו רכב בסוף - יש לנו 2 אופציות:
לפנות ימינה לרדת בשביל השחור המתפתל עד לעמק שם מחכה לנו הרכב.
לרדת לאפיק של נחל בזק - לחזור 100 מטר ולרדת ימינה (מזרחה) בואדי הקטן. הוא די תלול ויש בו כל מיני מרעולים ובסופו מחכה שביל ג'יפים, פונים ימינה ובעצם הולכים ממש עד תוואי גדר ההפרדה, ואפילו עולים על הכביש שלו לכמה מטרים עד שישר יורדים לתוך הואדי - שהוא נחל בזק. מכאן יש סמ"ש אדום (די מחוק אבל קיים) שיורד במורד הנחל - יש כמה מפלונים נחמדים ואפילו גב שמצליח להחזיק את המים כמעט כל השנה.
המסלול מסתיים בכביש - אזהרה - בשום אופן לא להמשיך באפיק אחרי הכביש - יש שם מוקשים ישנים - הוא מגודר וגם משולט - אבל ליתר ביטחון - הגעתם לכביש - לא יורדים יותר לנחל…
לסיום המסלול - פונים ימינה - נאנחים למראה העלייה התלולה (אך הקצרה) עד מאוד - עולים למעלה - ושם מחכה הרכב.
הערה חשובה - בערך מהחצי השני של המסלול - אין כל כך צל.
למי מתאים מתאים למשפחות מטיילות
תקופות שנה סתיו - נובמבר - מרץ - בפריחה זה אחד המסלולים המשובחים בארץ (לא פחות) כשחם - לא מומלץ - וגם הכל בצבע צהוב..
ציוד רלוונטי - 3 ליטר מים לאדם, כובע ונעלי הליכה.