top of page

בת שירות במרכז סיור ולימוד גלבוע מעיינות

הר ברקן
• רקע על המסלול ונושאים קשורים-
בתחילת המסלול יש תצפית מדהימה, תצפית של 360 מעלות על כל האיזור; צפון השומרון, עמק בית שאן, הר הגלבוע והרי הכרמל.
כשנסתכל צפונה נראה את עמק חרוד, רמות יששכר, גבעת המורה והר תבור.
ממערב נראה את המשך רכס הגלבוע, ואת הרי הכרמל.
מדרום נראה את קיבוץ מירב, מעלה גלבוע, הטורבינות ואת פאקועה, גם את ג'נין.
ממערב נראה את הרי הירדן ואת בית שאן.
ביום של ראות טובה אפשר אפילו לראות את החרמון!
במסלול יש 2 אופציות הליכה:
1. הר ברקן מעגלי.
2. הר ברקן עד חניון האירוסים.
במסלול נראה גת והרבה צמחי שומר. בעונת הפריחה נראה סוגי צמחים שונים ומגוונים, בעיקר אירוס הגלבוע:
האירוס בדרך כלל בצבעי סגול כהה ועמוק. עליו זקופים וגדולים, והשורשים שלו גדלים בצורה שיוצרת גושים המצמיחים עשרות פרחים.
הפרחים גדולים ושונים זה מזה בצורה, בגודל ובצבע. העלים הפנימיים בדרך כלל סגולים ומרושתים בקווים כהים.
עלי הכותרת החיצוניים הם בצבע סגול-ארגמן, עם כתם כהה במרכז.
צבע הפרחים עשוי להיות בהיר או כהה יותר, וישנם אף אירוסים בודדים לבקנים שצבעם צהוב עם כתם חום במרכז עלה הכותרת החיצוני.
עונת הפריחה העיקרית של אירוס הגלבוע היא מתחילת מרץ עד תחילת אפריל, אבל בשנים מסוימות יכולה הפריחה להקדים או להתעכב בהתאם לתנאי מזג האוויר.
התצפית מדהימה, שני המסלולים קצרים וקלילים- המסלול המעגלי אפילו קצר יותר מהמסלול הקווי.
• נקודת התחלה-
חניון הר ברקן.
• סיפור דרך מצומת הקיבוצים לתחילת המסלול-
בצומת הקיבוצים פונים לכיוון כביש 669, ממשיכים עד צומת העץ- תחנת דלק והחנות ארטישוּק, צומת מעלה גלבוע- ופונים לכביש 6666. ממשיכים על אותו כביש עד שהוא מתחבר לכביש 667- פניה חדה מאוד דרומה (שמאלה). ממשיכים עד חניון הר ברקן.
• נקודת סיום-
1. הר ברקן מעגלי- בנקודת ההתחלה, בחניון הר ברקן.
2. הר ברקן עד חניון האירוסים- חניון האירוסים (מופיע ככה גם בוויז).
• אם לא עושים מסלול מעגלי, איך מגיעים לנקודת הסיום-
ממשיכים על כביש 667 עד לחניון האירוסים- פניה ימינה לחניון עם ספסלי קק"ל.
• אורך המסלול בשעות וקילומטרים-
1. הר ברקן מעגלי- 1 ק"מ. 30-60 דק'.
2. הר ברקן עד חניון האירוסים- 2 ק"מ. שעה עד שעתיים, שעתיים וחצי.
• למי מתאים: גילאים ודרגות קושי-
שני המסלולים הינם מסלולים קלים ופשוטים. הם מתאימים למשפחות עם ילדים קטנים, ועד למבוגרים אוהבי נוף מדהים ופריחות.
• עונה מומלצת לטייל-
בכל העונות התצפית מעולה, ישנה עדיפות לימים עם ראות טובה כדי להינות מחווית התצפית המיוחדת. בעונות הפריחה המסלול מלא בפרחי העונה: חי, ירוק וצומח. מומלץ ממש!
*כשמגיעים אחרי הגשמים לראות פריחה, יש לשים לב לאבנים רטובות ולבוץ- קיימת סכנת החלקה.
• ציוד רלוונטי-
מפת גליל תחתון (או גלבוע ועמקים) כעזר להבנת התצפית, מגדיר צמחים ומצלמה לחובבי צילום ולמזכרות.