top of page

בס"ד
נחל יצפור

רקע על המסלול
נחל יצפור הוא מסלול נוח ויפיפה היורד מהגלבוע לעמק בית שאן.
נושאים קשורים
המסלול בנחל הוא לזכרו של ארז גרשטיין הי"ד, לוחם גולני שגדל בקיבוץ רשפים שבעמק, ונהרג לאחר מלחמת לבנון הראשונה, כאשר חזר מניחום אבלים אצל משפחתו של חייל צד"ל שהכיר.
בדרך חזרה עלו עם רכבם על מטען נפץ שהשאירו מחבלים.
ארז קבור בחלקה הצבאית בבית הקברות של קיבוץ רשפים, ואחד מדרכי ההנצחה שמשפחתו פיתחה היא סידור המסלול בנחל יצפור.
בתחילת המסלול ניתן לראות אנדרטה לזכרו.

בנוסף, במהלך המסלול ניתן לראות המון עצי אורן, שהרבה מהם נפלו, או עקומים מאוד.
מה שקרה זה שבשנות ה40, כשהגיעו חלוצים ליישב את העמק, ראו שהגלבוע קירח, ללא עצים, ללא חיים. הם זכרו את העצים המרשימים והיפים שהיה להם באירופה - עצי אורן, והחליטו לשתול אותם על הר הגלבוע.
אבל מה שקרה, זה שעצי האורן לא התאימו לאקלים הישראלי, ובמיוחד לגלבוע. לאורן יש שורשים קצרים ולא מאוד חזקים, ובאירופה הכל מישור, אז זה לא בעיה.
אבל במדרוני הגלבוע, השורשים לא מצליחים להחזיק ביציבות את האורנים הגבוהים.
בנוסף לכך, האורנים מותאמים למזל אוויר קר, לא חום כמו שיש לנו בארץ.
למשל עליו של האורנים, הם מחטים דקים וארוכים, על מנת שלא ייהרסו מכובד של שלג.

סיפור דרך
מצומת הקיבוצים נושאים דרומה.
עוברים את הצומת מחוץ לתל תאומים, ובצומת T על יד הדלק של מושב רוויה, פונים שמאלה לכביש 90. נוסעים ישר דרך שדי תרומות, ובצומת מירב מלכישוע פונים ימינה לכביש 667.
ממשיכים כ10 דקות נסיעה בכביש הזה, בדרך עוברים את מעלה גלבוע.
בצומת הבאה, של כביש 667 וכביש 6666, פונים שמאלה לכביש עפר, נכנסים קצת וחונים בצד.
חוצים את הצומת לכיוון מזרח, למטה, ונראה בצד ימין של כביש 6666 ממש על הצומת, ספסלי פיקניק - תחילת מסלול נחל יצפור.

נקודת סיום
כאשר מגיעים לתחתית הגלבוע, כשכל העמק נפרש לפנינו, עוברים במעבר בקר, וממשיכים ישר בשביל העפר. נראה את מטעי המנגו של קיבוץ מירב. נמשיך כ3 דק עד שנפתח רחבת עפר גדולה על יד מגדלי מים, ושם נגמר המסלול.

אם לא מעגלי איך מקפיצים
יוצאים מהכביש עפר, יורדים לאורך כביש 6666. יחסית למטה, מעט לפני צומת "העץ" (איפה שיש תחנת דלק, ומסעדת ארטישוק) פונים ימינה לשביל עפר. ממשיכים ישר עד שמגיעים להרחבת עפר גדולה, ליד מטעי מנגו ומגדלי מים.
אורך מסלול שעות וקמ
אורך המסלול כ2 קילומטר, ולוקח כשעה עד שעתיים.

למי מתאים, גילאים ודרגות קושי
מכיתה ג' ומעלה. מסלול נוח, בירידה, יש נקודות צל, אך במהלך המסלול יש כמה ירידות חדות של סלעים, ולקראת הסוף יש מעט יתדות.
עונה מומלצת
אביב. אסור לעשות את המסלול ביומיים לאחר גשמים, על מנת להימנע מהחלקות מהבוץ ומהאבנים.
ציוד רלוונטי
כובע, מים, נעליים סגורות. מומלץ מצלמה וערכת עזרה ראשונה.
סימון שבילים (צבע ומספר)
3529, סימון אדום. רוב המסלול מסומן היטב, ובעיקר תמיד צריך לשאוף למטה, לאורך הנחל. ישנו נקודת ברבור אחת מאתגרת, באמצע המסלול, בו מגיעים לנקודה בנחל ששביל עפר מקיף את הנחל משני צדדיו. בעצם נוצר מצב שבו יש 2 שבילי עפר בצדדים, ובאמצע המשך הנחל, אך הוא בירידה קצת חדה, לכן בקלות אפשר לטעות ולחשוב שאחד משבילי העפר הוא המשך המסלול, אך צריך לרדת בדיוק באמצע בין 2 השבילים ולהמשיך לרדת בנחל. ברגע שתרדו תראו את סימון שבילים.