top of page

הר גיבורים

המסלול להר גיבורים הוא מסלול יפיפה בגלבוע. לאורך כל הדרך יש נוף ונקודות תצפית לעבר דרום הגליל התחתון - העמק, גבעת המורה, הר תבור, ורכס נצרת. בפסגה יש תצפית 360°. בקיץ ובסתיו יש נקודות צל ונוף

מדהימים, ובחורף ובאביב נוכל לראות את הגלבוע ירוק ואת הפריחה המיוחדת והמגוונת שלו

רמת קושי- קל - בינוני

עונה מומלצת- אביב

.אורך המסלול-  2 ק"מ

איך מגיעים?- בוויז מכניסים "הר שאול" אך לשים לב! מכביש דרך נוף גלבוע מול הפנייה להר שאול יש פניה ל"חניון כתף שאול מערב" (אין בוויז) ממשיכים כ100 מטר ואפשר לחנות.                                                            למגיעים מצומת מגידו- ממשיכים צפונה על כביש 65 פונים ימינה לכביש 675. פונים ימינה לכביש 667 - דרך נוף גלבוע. מול הפניה להר שאול נכנסים ל"חניון כתף שאול מערב" מצד ימין.                                                      המסלול לא מסומן כולו בסימון שבילים, לכן כדאי לעקוב אחרי ההסבר:                                                         ממשיכים ישר בשביל, ובצומת טי פונים שמאלה. מגיעים למפגש עם הכביש ופונים ימינה- מתחילים לעלות לגבעת חוחית. ממשיכים בשביל עד שנגיע למפגש שבילים ליד מיכלית ירוקה. נפנה שמאלה ונגיע לצומת טי נוספת עם מיכלית לבנה ובה נפנה ימינה. מיד אחר כך נפנה שמאלה לשביל צר (יש חץ כחול מסומן על אבן).  נגיע לשביל 4×4 עם סימון שבילים שחור, ונפנה ימינה. נמשיך ישר ונתחיל להקיף את הר גיבורים. נפנה  ימינה בשביל עפר הראשון שיהיה לנו. מפה, נחתוך שמאלה (אין שביל) ונעלה עד הפסגה. לשים לב לעקוף את הקקטוסים משמאל. להמשיך ישר במעלה ההר עד שמגיעים לפסגה - איזור מישורי, לפעמים יש רוג׳ום באמצע.

פה יש תצפית מרהיבה של 360°. ממזרח הרי הגלעד בירדן, מצפון העמק, רמת צבאים, גבעת המורה, הר תבור, רכס נצרת. ממערב את הכרמל ומדרום בקעת והרי השומרון. (כמובן הכל תלוי בראות. ביום טוב אפשר לראות אפילו יותר).                                                                                                                                          נמשיך את המסלול חזרה לעבר החניה- חוצים את הכיפה הפוך מהדרך שבה שהגענו, ונראה שביל 4×4. נרד אליו ונפנה ימינה. נגיע למזלג עם 2 שבילים, ניקח את הימני. נמשיך ישר עד שתהיה פנייה שמאלה, ונרד בה. שוב פניה שמאלה למטה יורדים- בה. נראה פניה ימינה עם מעבר בקר, לא נפנה ונמשיך ישר. עוד פניה ימינה עם מעבר בקר. נפנה בה ונמשיך ישר עד שנחזור לחניון

מה נראה בשטח?- האבנים הן חורבות של הכפר מזאר. הקקטוסים היו גבול לכפר. שימו לב שיש הרבה בורות

לפני מלחמת השחרור היו 3 כפרים ערבים על הגלבוע - זרעין, נוריס ומזאר. הם הפגיזו על הכבישים והיישובים בעמק. במלחמת השחרור יוצאים במבצע ארז על מנת לכבוש את הגלבוע ולתת שקט ושלווה לתושבי העמקנעשים כמה נסיונות, ובסוף מצליחים לכבוש. גלי אבנים שמסודרים בחצי עיגול הם עמדות של צה"ל שהתשמשו במקום לאחר הכיבוש.                                                                                                                                  אחרי שכבשו את הגלבוע יוצאים במבצע יצחק לכבוש את ג׳נין. מצליחים לכבוש את הכפרים מצפון לעיר עצמה, אבל את ג׳נין לא מצליחים לכבוש, ועד היום היא עיר ערבית גדולה ומרכזית מאוד.                                            השם "גיבורים" קרוי על שם המלך שאול ובניו - אבינדב, יהונתן ומלכישוע, שנהרגו בגלבוע בקרב מול הפלישתים

"וַיָּנֻסוּ אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל, מִפְּנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיִּפְּלוּ חֲלָלִים, בְּהַר הַגִּלְבֹּעַ." (שמואל א', ל"א, א')

:באיזור הזה נראה הרבה מקומות שקרויים על שמם: הר שאול, גבעת יונתן, מתלול אבינדב, והרבה יישובים למשל מירב, מלכישוע, מגן שאול ועוד.                                                                                                             שאול ובניו נהרגו בגבורה בקרב, כאשר יצאו להילחם בידיעה שהם ייהרגו, אך יצאו בכל זאת כי הם לא יכלו לנטוש את העם בשעת מלחמה