top of page

נחל יצפור

נחל מקסים שיורד ממרומי הגלבוע עד לעמק בית שאן. המסלול הוא לזכר ארז גרשטיין ז"ל, לוחם גולני שגדל בקיבוץ רשפים שבעמק ונהרג לאחר מלחמת לבנון הראשונה.

רמת קושי- בינוני. המסלול כולו בירידה, בעל יתדות ב4 מעברים. מתאים לילדים מגיל 8 ומעלה

!עונה ממולצת- אביב. אין לטייל במסלול לאחר גשמים

אורך המסלול-  כ2 ק"מ, שעה עד שעתיים

איך מגיעים?- מצומת הקיבוצים נוסעים דרומה דרך שדי תרומות. עוברים את צומת תל תאומים, ובצומת טי על יד הדלק של רוויה, פונים שמאלה לכביש 90. בצומת הבאה פונים ימינה לכביש 667 לכיוון מירב ומלכישוע.  ממשיכים כ10 דקות נסיעה בכביש הזה, בדרך עוברים את מעלה גלבוע. בצומת הבאה, של כביש 667 וכביש 6666, פונים שמאלה לכביש עפר, נכנסים קצת וחונים בצד.                                                                                      חוצים את הצומת לכיוון מזרח, למטה, ונראה בצד ימין של כביש 6666 ממש על הצומת, ספסלי פיקניק - תחילת מסלול נחל יצפור

-?מה נראה בשטח

אורנים- במהלך המסלול ניתן לראות המון עצי אורן, שהרבה מהם נפלו, או עקומים מאוד.                                      בשנות ה40, כשהגיעו חלוצים ליישב את העמק, ראו שהגלבוע קירח- ללא עצים, ללא חיים.                              הם זכרו את העצים המרשימים והיפים שהיה להם באירופה - עצי אורן, והחליטו לשתול אותם על הר הגלבוע.  אבל עצי האורן לא התאימו לאקלים הישראלי, ובמיוחד לגלבוע.                                                                       לאורן יש שורשים קצרים ולא מאוד חזקים, ובאירופה הכל מישור, אז זה לא בעיה. לעומת זאת במדרונות הגלבוע, השורשים לא מצליחים להחזיק ביציבות את האורנים הגבוהים. בנוסף לכך, האורנים מותאמים למזג אוויר קר, ולא חום כמו שיש לנו בארץ. למשל עליו של האורנים, הם מחטים דקים וארוכים, על מנת שלא

ייהרסו מכובד השלג.

-ארז גרשטיין

ארז היה בן בכור לשלושה אחים וכילד הוא ממש התעניין בטבע ובגאוגרפיה של ארץ ישראל.                              הוא למד בבית הספר היסודי ברשפים, ובתיכון למד במוסד החינוכי גלבוע בתנאי פנימיה עם נערים מקיבוצים אחרים.                                                                                                                                             ארז תמיד חלם להגיע רחוק בצבא, ואכן הוא הגיע לשייטת. אך לאחר שנה בתפקיד, הוא החליט שזה פחות מתאים לו, והוא יכול לתת מעצמו הרבה יותר במקום אחר, אז הוא עבר לסיירת גולני. זה לא היה כזה פשוט. למרות שהוא כבר היה שנה בשייטת, הוא היה צריך לעבור את כל התהליך הצבאי מההתחלה על מנת להיכנס לגולני. למרות זאת הוא החליט ללכת על זה בכל הכוח.                                                                                 עם השנים הוא נהיה חייל מצטיין ועלה בדרגות, הוא היה מפקד נערץ. מספרים עליו שהוא היה מסתובב עם הרובה ביד, לא עם הרצועה, על מנת להיות תמיד דרוך. אחד הנקודות שהיו ממש ממש חשובות לו, שהוא חי אותן ביום יום ורצה להעביר אותם לחיילים שלו, היה להכיר ולאהוב את הארץ. לפעמים אפילו היה מוותר על אימונים פיזיים על מנת שחייליו ילמדו מורשת, והיסטוריה על מה קרה במקום בו הם נמצאים.                                                   בהמשך שירותו הצבאי, במהלך מלחמת לבנון הראשונה בקרב בופור, הוא נפצע בזרועו. אבל הוא לא הפסיק להילחם. הוא עשה כמיטב יכולתו על מנת להגן על חבריו לנשק, על ישראל, ולנצח בקרב.                                   בסוף הקרב הוא פונה לבית חולים, אך כעבור יומיים התעקש וחזר להילחם עם יחידתו בלבנון.                      לאחר מלחמת לבנון הראשונה, הלך לניחום אבלים אצל משפחה של לוחם צד"ל שהכיר. בדרך חזרה, הם עלו על מוקש שהניחו מחבלים, וארז גרשטיין ועוד 3 אנשים שהיו איתו, נהרגו. הערכים והאמונות של ארז מתבטאים בדיוק בהנצחתו בנחל יצפור- אהבת העם והארץ, הכרת הטבע ומורשת ארץ ישראל

נקודת סיום- כאשר מגיעים לתחתית הגלבוע, כשכל העמק נפרש לפנינו, עוברים במעבר בקר.                        ממשיכים ישר בשביל העפר. שם נראה משמאלנו את מטעי המנגו של קיבוץ מירב. נמשיך כ3 דק עד שנפתחת רחבת עפר גדולה על יד מגדלי מים.                                                                                                       איך מקפיצים את הרכב לחניית הסיום?                                                                                                       יוצאים מהכביש עפר, יורדים לאורך כביש 6666. יחסית למטה, מעט לפני צומת "העץ" (תחנת דלק ומסעדת ארטישוק) פונים ימינה לשביל עפר.                                                                                                ממשיכים ישר עד שמגיעים לרחבת עפר גדולה, ליד מטעי מנגו ומגדלי מים